Tuesday, November 23, 2010

Food For Baby Lizards

Kubrick - Full Metal Jacket

Ieri notte ho beccato "Full Metal Jacket", uno dei più bei film tra tutti i capolavori kubrickiani. Definirlo un film sulla Guerra del Vietnam sarebbe riduttivo. Il Vietnam non vi appare che marginalmente: ciò che interessava maggiormente Kubrick era rappresentare la follia e la psicocità che contrassegnano qualsiasi tipo di potere e/o istituzione civile. Si tratta quindi di un film non su una guerra ma sulla guerra come prodotto dell'irrazionalità e della follia umana. Irrazionalità e follia che si nutrono, ovviamente della prevaricazione, dell'odio e dell'intolleranza per i nostri simili, but show that, in planning an extermination camp or construction of atom bombs capable of wiping out entire regions, a frightening lucidity and rationality, almost omnipotent. These are not trivial issues: Nietzsche, in "Beyond Good and Evil," wrote that "Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, nations and ages it is the rule .

For Heidegger, in our time, when we realized the totalitarianism of the technique on all that is, a man in the first place, war is the perfect expression of nihilism, violence and the danger that always accompany the human being. The armies that are not factories "Spare parts" for use even in peacetime, since one must be prepared for any eventuality-pieces to replace the soldiers' fault or no longer usable. " The man reaches the full reification and even death faced by a nuclear war has nothing heroic nor courageous. With this, I did not want to make a digression end in itself: it is issues that shine brightly from "Full Metal Jacket."

The film can be divided into two parts: first the director masterfully describes the essential reification and approval of the individuals who must work in the U.S. Army. The young recruits will not, nor should they think individually, but as one body. Therefore, the only thing I have to do is obey the orders of the chief trainer, the acrobatic General Hartmann, whose job is to train "not robots, but the killer and exhaust in any manner for the recruits weed out the inept. In this context, Pyle is the most obvious target as an example: the humiliation, psychological violence that is routinely submitted by the General at the end manage to make it a true soldier, even if that will happen at the expense of its balance mental, hence the tragic end last night at the camp. Ironically, General Hartman will be a victim of the effectiveness del suo metodo di addestramento basato su valori come l'odio, il disprezzo e la "volontà d'uccidere" come via maestra di ogni buon marines.

Nella seconda parte inizia ad emergere il protagonista della narrazione: Joker. Personaggio quantomai complesso ed ambiguo, decide di fare il cronista militare. Stufo della continua manipolazione e delle menzogne propagandistiche che il governo dava in pasto al popolo americano, dicendogli quello che voleva sentirsi dire, ovvero che la "missione di pace" sarebbe stata breve ed indolore per tutti e che il popolo vietnamita era infinitamente grato per la libertà "american-style" loro concessa a suon di bombardamenti e stragi di civili, Joker si fa mandare sul fronte dei combattimenti. Qui intervista bloodthirsty soldiers, like the one helicopter that the question "How can you shoot women and children?", he replied: "It 's easy! should aim to be slower and closer!", finds his fellow platoon Cowboy, and fought at his side, even if fought internally and externally for all that he had been forced to live. All we are told with the unique Kubrick satire that manages to debunk both the pattern of the film earnest and heroic war movies (so ridiculing war in general and showing their nonsense) and, above all, to make the viewer reflect bitterly more superficial.

we come to the surprising final team Joker cade in un'imboscata di un cecchino implacabile. Dopo aver abbattuto quasi metà della squadra, i soldati si dividono tra chi vorrebbe ritirarsi e chi invece non può lasciare invendicata la morte dei propri compagni. Animal si scatena nella caccia del cecchino sanguinario, che alla fine risulterà essere una ragazza viet-cong. Ironia della sorte, il soldato che si ritroverà faccia a faccia con lei è proprio Joker, il soldato pacifista, forse il meno "valoroso" proprio perché non poteva far a meno di pensare alla natura ambigua e contraddittoria dell'uomo, diviso tra bene e male, irrazionalità e ragione. Alla fine Joker esaudisce il desiderio della ragazza agonizzante, finendola a sangue freddo. Ma nonostante le parole dei suoi companions ("Now that you're a hard Joker!"), what emerges from his face that is not lost, that same loss that arises in us after witnessing a scene so devastating. But in none of the Marines of "Full Metal Jacket" may be no room for sentimentality and reflection: here they are now marching into the fire of hell, to hell wanted from their beloved homeland, still thinking in "Jane and nocturnal emission pussy -broken ", but also and above all, the joy of being alive:" Of course - tells Joker - I live in a world of shit, but I'm alive and I am not afraid "of being sent to die for something insanely rational .

0 comments:

Post a Comment